Loading…
koło plastyczne
prowadzący: Andrzej Szczygielski
Koło plastyczno-techniczne rozpoczęło swoją działalność w 2013 roku.
Opiekunem jest p. Andrzej Szczygielski – nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze.
Twórczość plastyczna w połączeniu z zajęciami technicznymi jest niezmiernie bogatym źródłem satysfakcji – jest początkiem poszukiwania własnego stylu.
Zajęcia plastyczno-techniczne dają możliwość różnorodnych talentów uczniów, mają walory kształcące, wychowawcze i praktyczne. Kształcą oko i rękę, wyrabiają smak estetyczny, przyzwyczajają do wysiłku, uczą wytrwałości i znajdują zastosowanie w życiu.
Na zajęciach panuje swobodna atmosfera, dowolność wyboru tematu lub określonego. Zagadnienia związane z realizacją tematów przedstawiane są za pomocą środków malarskich oraz projektowanie przestrzennych form użytkowych, wykonywanie elementów zdobniczych. Różnego rodzaju prace mają dla młodzieży następujące działania: diagnostyczne, terapeutyczne, stymulujące rozwój.
Plan działania opiera się na przygotowaniu uczniów do aktywnego, kulturalnego i świadomego uczestnictwa w życiu publicznym oraz doskonaleniu twórczości plastyczno-techniczej. Dodatkowo zajęcia takie rozwijają myślenie twórcze, wyobraźnię przestrzenną, spostrzegawczość, ułatwiają zapamiętywanie, uczą prostoty, estetyki, cierpliwości, dokładności i dyscypliny.
Nadrzędnym celem zajęć jest budzenie i rozwijanie zdolności twórczych uczniów – młodych artystów, odkrywanie przez nich własnych możliwości oraz promocja ich młodych talentów na gruncie szkoły i w środowisku lokalnym. Prace plastyczne są ozdobą szkolnych korytarzy i sal lekcyjnych. Wymagają pracowitości, precyzji, pracochłonne. Następuje daleko terminowe wytwarzanie prac i elementów dekoracyjnych, potrzebne są duże ilości. Uczniowie uczestniczą w prowadzeniu kroniki szkolnej. Na zajęciach uczeń ma szansę zaprezentować wykonane przez siebie wyroby, ma możliwość poszerzenia wiadomości i umiejętności potrzebnych do wykonania określonego zadania. Założenia koła plastyczno-technicznego w dużym zakresie wybiegają naprzeciw oczekiwaniom uczniów zainteresowanym tego typu zajęciami.
W ramach zajęć koła podlegają różne formy aktywności uczniów:
- działalność plastyczna indywidualna – dobór kompozycji i środków wyrazu, metoda praktycznego działania – warsztaty plastyczno-techniczne, metoda pokazu i obserwacji, metoda wspierania aktywności twórczej i edukacyjnej, wprowadzenie w świat kultury i sztuki;
- kreatywność – sposób przedstawienia tematu oraz oryginalne pomysły, doskonalenie sprawności
i twórczości plastycznej, rozwijanie myślenia i zainteresowań, aktywizacja miłośników sztuk pięknych, wyszukiwanie i rozwijanie talentów plastycznych, wychowanie plastyczne;
- własna interpretacja problemu plastycznego;
- praca w grupie – organizacja pracy, podział zadań, komunikacja,wiedza i umiejętności, prezentacja zadania;
- wzrost poczucia integracji ze szkołą – tworzenie elementów dekoracji i dekorowanie pomieszczeń, tworzenie wystaw, galerii prac uczniowskich;
- wzrost poczucia własnej wartości, poczucie wiary we własne możliwości i pewności siebie, udział w konkursach, włączenie w przygotowania opraw plastycznych imprez szkolnych;
- poczucie odpowiedzialności za wspólną pracę, rozwijanie umiejętności współżycia w grupie
i współdziałania w grupie, rozwijanie postaw prospołecznych, rozwijanie szacunku dla wspólnego dobra, konstruktywne spędzanie czasu wolnego;
- kultywowanie zwyczajów świątecznych (uwrażliwienie na zachowanie dorocznych tradycji, zwyczajów, obyczajów, obrzędów) , sztuka ludowa i użytkowa;
W toku pracy koła uwzględnione są potrzeby uczniów. Zajęcia przebiegają zgodnie z zasadami przystępności – przekazywane wiadomości są zrozumiałe dla ucznia i dostosowane do jego możliwości poznawczych. Przekaz nauczyciela jest poparty przykładami i ćwiczeniami, stopniowanie trudności – świadome przejście od zadań prostych do coraz bardziej skomplikowanych. W związku teorii z praktyką – ukazywanie wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce.
galeria 1
podstrona w budowie
galeria 2
podstrona w budowie
galeria 3
podstrona w budowie