Koronawirus – to powinno się wiedzieć !!!

Kategorie : koronawirus

10.11.2020:


Co warto robić, żeby nie ulec zarażeniu?
Skuteczna walka z koronawirusem jest możliwa dzięki przestrzeganiu podstawowych zasad postępowania. Pamiętaj o zasadzie DDMA+W, czyli:
• Dystans
• Dezynfekcja
• Maseczka
• Aplikacja STOP COVID – ProteGO Safe
• Wietrzenie
Utrzymywanie dystansu społecznego min. 1,5 m, częste mycie rąk i ich dezynfekcja oraz zakrywanie ust i nosa to podstawowe czynności, które pozwalają ograniczyć ryzyko zakażenia koronawirusem. Warto też często wietrzyć pomieszczenia, w których przebywamy, szczególnie w miejscach pracy czy placówkach oświatowych.
Walkę z zagrożeniem wspiera też aplikacja STOP COVID – ProteGO Safe. Jest ona w pełni bezpieczna, bezpłatna i dobrowolna. Im więcej osób będzie z niej korzystać, tym szybciej i skuteczniej ograniczymy tempo i zasięg rozprzestrzeniania się koronawirusa.

Objawy koronawirusa
Masz objawy COVID-19? Sprawdź, co robić!
1. Osoby zakażone koronawirusem zwykle mają:
• wysoką gorączkę,
• kaszel,
• duszności,
• utratę węchu lub smaku.
Rzadziej pojawiają się takie objawy, jak bóle mięśni i głowy, biegunka, wysypka.
Upewnij się, czy twoje objawy są charakterystyczne dla koronawirusa. Wykonaj test oceny ryzyka online – https://pacjent.gov.pl/koronawirus/sprawdz-objawy
2. Pamiętaj, jeśli masz objawy COVID-19, zostań w domu i umów się telefonicznie z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) na teleporadę.
Lekarz po przeprowadzeniu oceny stanu zdrowia, zdecyduje, czy skierować Cię na test na koronawirusa.
3. Jeśli bardzo źle się czujesz – masz poważne duszności lub kłopoty z oddychaniem, zadzwoń niezwłocznie na 112 w celu uzyskania pomocy medycznej. Uprzedź jednocześnie, że masz lub możesz mieć koronawirusa. Niebawem będzie dostępna Nocna Pomoc Lekarska z uprawnieniem zlecania testów COVID-19.

Kwarantanna/izolacja
Kto jest objęty kwarantanną i ile trwa? Co z moimi współdomownikami? Miałem kontakt z osobą zakażoną
Jeśli masz pytanie związane z kwarantanną – skontaktuj się z sanepidem
Przede wszystkim wypełnij formularz online. Zadane tu pytanie trafia bezpośrednio do sanepidu, który w ciągu 24 h skontaktuje się z Tobą i udzieli odpowiedzi. Do wysłania zgłoszenia niezbędne jest posiadanie:
• profilu zaufanego lub
• dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub
• konta internetowego w iPKO, Inteligo, Banku Spółdzielczym.

>> WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE <<
https://login.gov.pl/login/login?ssot=jijtp67cxb2i9wvr2vtx

Skontaktuj się z inspekcją sanitarną (sanepidem), jeśli:
• miałeś(-aś) bliski kontakt z osobą zakażoną,
• chcesz zgłosić bliski kontakt w imieniu innej osoby.
Jeśli nie masz profilu zaufanego i nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania, zadzwoń na infolinię pod numer telefonu +48 22 25 00 115.

Automatyczne powiadomienia o kwarantannie
W ramach digitalizacji inspekcji sanitarnej uruchomiliśmy automatyczne powiadomienia o nałożeniu kwarantanny.
+48 22 10 43 705 to numer, z którego nadawany jest komunikat o objęciu kwarantanną osób, które znajdują się w bazie EWP i mają nałożoną kwarantannę.

Wyniki testu oraz decyzja o kwarantannie/izolacji
Mam pozytywny wynik – co dalej? Mam ujemny wynik – czy mogę wychodzić z domu? Nie mam wyniku testu, co robić?
Wynik testu i informacje o swojej kwarantannie i izolacji znajdziesz na IKP
Informacje o wyniku testu, kwarantannie lub izolacji znajdziesz na IKP.
Jeśli twoje dziecko zostało skierowane na kwarantannę lub ma przebywać na izolacji domowej, taka informacja znajdzie się na jego IKP. Ten rodzic, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia, ma dostęp do konta dziecka i może to sprawdzić.
Na IKP możesz też pobrać dokument potwierdzający kwarantannę lub izolację z elektronicznym podpisem, który w razie potrzeby możesz wysłać pracodawcy.
IKP to Internetowe Konto Pacjenta – bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia. Żeby się zalogować musisz mieć profil zaufany lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). Możesz też zalogować się przez konto internetowe iPKO lub Inteligo w PKO lub przez bank spółdzielczy.
Informacje te posiada również Twój lekarz POZ.

Zasiłek
Czy mogę pracować zdalnie na izolacji lub kwarantannie? Kiedy jestem na L4?
Jeśli masz pytania dot. zasiłków, świadczeń i ulg w prowadzonej działalności, zadzwoń do ZUS
Infolinia ZUS: +48 22 560 16 00
Skontaktuj się z infolinią ZUS, jeśli masz pytania dotyczące:
• zasiłku opiekuńczego i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji – po uzyskaniu połączenia z infolinią ZUS – na klawiaturze numerycznej telefonu należy wybrać 0 – połączenie z konsultantem, a następnie 9 – zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji,
• ulgi i umorzenia oraz zawieszenia działalności – po uzyskaniu połączenia z infolinią ZUS – na klawiaturze numerycznej telefonu należy wybrać 0 – połączenie z konsultantem, a następnie 7 – ulgi i umorzenia oraz zawieszenie działalności.

Kontakt dla Głuchych
Infolinia w sprawie koronawirusa dla osób głuchych
Jak połączyć się z tłumaczami? Istnieje kilka możliwości:
• komunikator messenger, bezpośrednio ze strony FB koronawiruspjm,
• komunikator skype login: Koronawirus-Tłumacz PJM,
• komunikator IMO, który umożliwia połączenia na komputerze: nr 609 939 546,
• aplikacja tłumacz on-line języka migowego.
Infolinię obsługuje Polski Związek Głuchych. Jest dostępna w trybie 24/7.
Zachęcamy do skorzystania z infolinii także personel medyczny, z którym skontaktuje się osoba niesłysząca.


Koronawirus – komunikaty, ważne wiadomości, informacje bieżące, raporty, procedury i zalecenia


Wybierz język / translate »